در سرتاسر دنیا خرید اکسسوریایی مثل کیف و کفش و زیورآلات و از همه مهم تر پوشاک از برندهای لاکچری، طبق سطح درآمد افراد صورت میگیره. بعضی برندهای لوکس اون قدر گرون هستن که فقط طبقه ی پولدار جامعه و سلبریتیا قادر به خرید اونا هستن؛ با وجود این، بیشتر مردم تصور می کنن اجناسی که برندهای لاکچری و مشهور اونا رو تولید می کنن، جنس و کیفیتی بهتر از اجناس برندهای کمتر مشهور و ارزون تر دارن و هرچه پول بیش تری واسه اکسسوریایی مثل کیف و کفش بدن، جنس بهتری تحویل می گیرن؛ اما این تفکر همیشه هم درست نیس.

پول-نام-تصویر

بد نیس بدونین بعضی برندهای لوکس و خوش نام در صنعت مد با وجود نام مشهور و کیفیت منحصر به فردی که دارن، اتفاقا برخلاف تصور عموم واسه تولید اجناس شون خیلی هم هزینه نمی کنن و یعنی پول زیادی که واسه خرید اونا می پردازید، خیلی بیش تر از اون چیزیه که واسه این برندهای لاکچری و گرون آب خورده س. با ما باشین تا با این برندها آشنا شید.

 

۱. برند لاکچری لویی ویتون؛ صدها دلار گران تر می خرید

بعیده که اهل مد و خرید باشین و تابه حال نام برند لاکچری و قدیمی «لویی ویتون» به گوش تون نخورده باشه. اکسسوریای شکیل برند فرانسوی لویی ویتون شامل اجناس چرمی، مثل کیف و کفش و زیورآلات با لوگوی «LV» در سرتاسر دنیا شناخته شده هستن. داستان زندگی خالق این برند موفق، روایتی شیرین و شنیدنیه که در این بحث نمی گنجد؛ اما پسرکی که در ۱۴سالگی به پاریس اومد و با شاگردی در مغازه ی چمدون سازی «موسیو مارشال» چم وخم بازار رو یاد گرفت، بعدا برندی رو تأسیس کرد که به جرئت میشه اونو یکی از لوکس ترین و گران ترین برندهای دنیا نامید.

شاید واسه تون جالب باشه بدونین در زمانی که «لویی ویتون مالیته» نوجوون به عنوان شاگرد در مغازه ی چمدون سازی پذیرفته شد، چمدون، کالایی لوکس و گرون به حساب می اومد که فقط تسلط و ثروتمندان توانایی تهیه ی اونو داشتن و همین دوستی با طبقه ی پولدار جامعه بود که ایده های بکری رو واسه تولید اجناس لوکس که به چشم این طبقه بیاد، تو ذهن لویی ویتون جوون پرورش داد. از همین ایده های بکر بود که آخرسر کسب و کاری جهانی راه افتاد که اسمش در سرتاسر جهان مشهور شد، تاجایی که خیلی از افراد مشهور، ازجمله خوانندگان و بازیگران سرشناس هالیوود، مثل «شون کانری» و مأمور مشهور ۰۰۷ با افتخار چهره ی تبلیغاتی این برند لوکس هستن.

بد نیس بدونین برند لویی ویتون هیچ وقت محصولاتش رو در حراج به فروش نمی رساند و اجناس این برند حراج نمی شن و اگه هم در آخر یک فصل کالایی در انبار مونده باشه، واسه حفظ کیفیت و اصالت برند، از بین برده می شه؛ اما چیزی که داستان «لویی ویتون» رو جذاب تر می کنه، اینه: طبق گزارشی که روزنامه معتبر نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۰ منتشر کرد، یک کیف دستی لویی ویتون که اتفاقا محبوب ترین اکسسوری این برند هم هست، با احتساب جنس و موادی که واسه ساخت اون به کار رفته، صدها دلار کم تر از چیزی که به شما فروخته می شه، ارزش مادی داره.

در همون زمان یکی از سخنگویان این برند ادعا کرد که این محاسبه روزنامه نیویورک تایمز اشتباهه. به گفته این سخنگو بخش کلی ای از پولی که شما واسه خرید اجناس این برند می پردازید، به خاطر طراحی این محصوله که شرکت پول زیادی واسه اون می پردازه. طبق گزارش مجله فوربس، برند لاکچری و صدساله ی لویی ویتون یکی از سودآورترین برندهای لاکچری دنیا با ارزشی برابر ۲۸میلیارد و ۸۰۰میلیون دلاره. هرچه باشه، به نظر می رسه پرداخت هزاران دلار واسه خرید یک کیف شناسنامه دار از برند «لویی ویتون» فقط به خاطر هنری که در طراحی اش استفاده شده، کار خیلی عاقلانه ای نیس.

۲. مون بلان؛ خودنویس محبوب مدیران و کارخانه دارها

یکی از مؤثرترین نکات در هنر نوشتن، قلمی خوش دست و روونه که این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر خیلی به کار نمیاد؛ اما هنوزم خیلی از افراد یک نوشته دست نویس خوش خط رو به یک نوشته تایپ شده ترجیح میدن. شاید واسه همین حدود صد سال پیش، در سالای اوج شکوفایی اقتصادی در اروپا یک بانک دار مشهور آلمانی به نام «آلفرد نیمهیس» به همراه یکی از دوستانش یک قلم خودنویس لوکس به نام «Simplo Filler Pen» طراحی و تولید کردن و اتفاقا شرکت تولید این قلم رو هم به همراه شریکی دیگر افتتاح کردن.

در همون سالای شکوفایی اقتصاد اروپا، لوکس گرایی و استفاده از کالاهایی که نماد تجمل یا به اصطلاح «لاکچری» بودن، بسیار همه گیر بود و این بهترین فرصت بود تا صاحبان شرکت «Simplo Filler Pen» به فکر تولید خودنویسای لوکسی بیفته که به خاطر ترکیب سیاه و قرمزش نام «روژه نوار» رو واسه اون انتخاب کردن، یک محصول آلمانی با نامی فرانسوی! شاید واسه تون جالب باشه بدونین در اون چند سال فرانسه در سرتاسر دنیا نماد شیک پوشی و مد و لوکس گرایی بود و واسه همین حتی آلمانیای متعصب هم ننگ نمی دونستن واسه اجناس شون اسمای فرانسوی انتخاب کنن.

در سال ۱۹۱۰ این شرکت آلمانی خودنویسای «مون بلان» (به معنای بلندترین کوه رشته کوه آلپ) رو طراحی و تولید کرد که بعدا نام برند رو هم به خود اختصاص داد. خودنویسای آلمانی لاکچری «مون بلان» با قیمتای چندصددلاری تولیدشده در همین شرکت، هنوز که هنوزه خودنویسای محبوب مدیران و کارخانه دارها هستن. با این همه به باور ی کارشناسان با وجود شکلای مختلف و اقسام خودنویسای روان و باکیفیت و ارزون تر واسه برندهای کم نام و نشون تر، اختصاص هزینه چندصد دلار واسه یک خودنویس از برند لاکچری «مون بلان» خیلی هم توجیه اقتصادی نداره.

اگه شمام از اون دسته عاشقان نوشتن با خودنویس هامون بلان هستین، بهتره بدونین اگه درباره دخل و خرج تون حساس هستین، می تونین یک خودنویس ارزون تر با همون کارتریجای جوهر «مون بلان» تهیه کنین و به نوشتن روان و باکیفیت ادامه بدین.

۳. برند جواهرات لاکچری تیفانی؛ در تیفانی فقط صبحانه بخورین

«تیفانی» یکی از مشهور ترین و محبوب ترین برندهای لاکچری طلا و جواهر دنیاست؛ اما اگه شمام یکی از مشتریان این برند مشهور هستین که بیش تر واسه حلقه های نامزدی و ازدواج، اسمش بر سر زبون هاست، میدونید که واسه چی پول میدید؟ واسه یک نام بلند بالا و جعبهای آبی رنگ مشهور! درحقیقت «تیفانی» در زمان جنگای داخلی آمریکا واسه سربازان «شمشیر» می ساخت و فیلم مشهور صبحانه در تیفانی محصول ۱۹۶۱، با هنرنمایی «آدری هپبورن»، در نقش «هالی گولایتلی»، شخصیتی که عاشق پرسه زدن در راهروهای این مغازه بود، نام این برند گرانقیمت رو جاودانه ساخت؛ اما حقیقت اینه که این برند لاکچری طلا و جواهر با الماسای چشمگیرش خیلی بیش تر از چیزی که باید، واسه طراحی این جواهرات از مشتری هاش دستمزد میگیره و همین مسئله صدای خیلی از کارشناسان طلا و جواهر رو درآوردهه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معصومیت گمشده 

ازدواج

شخصیت

در طول سالیان دراز، از خونواده سلطنتی فرانسه گرفته تا «آبراهام لینکن» و چهرهای مشهوری چون «کایرا نایتلی»، «کیت بلانشت»، «اما واتسون» و «کیت میدلتون» ازجمله مشتری هایی پروپا قرص این برند لوکس حساب می شن؛ اما بازم این دلیل نمی شه که شما واسه خرید یک حلقه نامزدی معمولی از این برند لاکچری، هزار دلار بیش تر از برندهای کمتر مشهور بدین که سنگای باکیفیت تر در اجناس شون به کار می برن.

خونواده

۴. برند ساعت لاکچری رولکس؛ پیشرو، خلاق و زیادی گران

برند لاکچری و محبوب ساعت «رولکس» یکی دیگر از اون نامای لوکسیه که بیش تر از چیزی که باید، واسه محصولاتش از شما پول میگیره. با وجود اینکه «رولکس» برندی محبوب به ویژه در بین ایرونی هاست، حقیقت اینه که این برند لاکچری دنیای ساعتای مچی بسیار بیش تر از برندهای مشابهش از مشتری واسه خرید یک ساعت پول میگیره. «رولکس» برندی پیشرو و خلاق در مورد ی تولید ساعت مچیه و افتخارات بسیاری داره، ازجمله تولید اولین ساعت مچی با امکان تغییر تاریخ اتوماتیک روی صفحه، اولین ساعت مچی با توانایی تغییر تاریخ و روز به طور اتوماتیک روی صفحه، اولین ساعت مچی ضدآب تا عمق صدمتری، اولین ساعت مچی که زمان دو منطقه رو هم زمان نشون می ده و اولین برند ساعت که مجوز نصب کرنومتر واسه ساعتای مچی رو دریافت کرد.

اما با این همه بازم قیمتای سرسام آور ساعتای این برند لاکچری در برابر بقیه برندهای با کیفیت و لوکس ساعت مچی توجیه پذیر نیس.

۵. کفشای لاکچری لوبوتین؛ رنج کشیدن زیباست

برند لاکچری فرانسوی تولید کفش «لوبوتین» که هرساله بیشتر از پانصدهزار جفت کفش گرون در سرتاسر دنیا می فروشه، یکی از محبوب ترین برندهای لوکس کفش در بین طبقه ی ثروتمنده که در پستوی مغازه های گرون دست به دست می شه و قیمتی هم تراز طلا داره. به گفته «کریستین لوبوتین» صاحب برند لاکچری «لوبوتین»، هدف اون از تولید این کفشا ترکیب راحتی و ایجاد یک اثر هنریه؛ اما با وجود طراحی بی مثل کفشای گران ترین برند لاکچری «لوبوتین» که با نماد «دکمه ی قرمز» در سرتاسر دنیا شناخته می شه، به نظر می رسه قیمت چهارهزار تا شش هزاردلاری اونا هیچ توجیه منطقی نداره. جالبه بدونین «کریستین لوبوتین» درباره کفشایی که طراحی می کنه، نظر جالبی داره: «درسته که مردم به من لقب طراح دردناک ترین و سخت ترین کفشای دنیا رو دادن؛ اما واقعا هدف من طراحی کفشای ناراحت و سخت نیس، ولی اجباری وجود نداره که این کفشا رو طراحی و تولید نکنم. من دلم می خواد بلندترین و راحت ترین پاشنهای کفش دنیا رو تولید کنم؛ اما وظیفه ی اصلی من فقط طراحی طبق جذابیت و خوشگلیه، نه راحتی! با راحتی کفش مخالف نیستم؛ اما تمرکز اصلی من روی راحتی کفش نیس.» حالا با دانستن این اطلاعات از زبون سازنده کفشای لاکچری لوبوتین این انتخاب دیگر به عهده ی شماس که با پرداخت هزاران دلار به این دیدگاه فلسفی مرتاضان هندی عینیت ببخشین که: رنج زیباست!

۶. زیورآلات مروارید لاکچری Mikimoto؛ پادشاه مرواریدها

اگه از اون دسته افرادی هستین که عاشق «مروارید» هستن، حتما نام برند جواهرات لاکچری «Mikimoto» رو شنیدین که «مروارید» عنصر اصلی جواهرات و زیوآلاتشه. این برند لاکچری جواهر در ایران هم نامی شناخته شده و محبوبه و به باور ی بسیاری بهترین جواهرهای مروارید موجود در بازارهای دنیا، جواهرها و زیورآلات واسه برند «میکیموتو» است، طوری که یک رشته گردن بند مروارید میکیموتو چندین هزار دلار قیمت داره. با این همه بد نیس بدونین قسمت بزرگ مرواریدهای استفاده شده در زیورآلات این برند لاکچری، مرواریدهای پرورشی هستن، نه طبیعی. این در حالیه که بیشتر مردم نمی تونن فرق بین مرواریدهای تقلبی و اصل و مرواریدهای پرورشی و تقلبی رو تشخیص بدن. به هر حال هنوزم حاضرید واسه یک رشته مروارید مصنوعی چندین هزار دلار پیاده شید؟

۷. برند لاکچری Coach؛ محبوب سالای گذشته

یکی از محبوب ترین برندهای لاکچری تولید کیفای دستی و مجلسی در دنیا برند «Coach» است که محبوب خیلی از سلبریتیای هالیووده و اتفاقا در ایران هم برندی شناخته شده و محبوب و البته بسیار گران قیمته. در سالای گذشته برند لاکچری «Coach» بنا به دلایلی تا حدودی محبوبیت خود رو از دست داد تا اینکه صاحبان برند تصمیم گرفتن با تولید کیفایی ارزا ن تر واسه همه مردم دوباره محبوبیت قبلی رو به دست بیارن و البته این ضرر رو با تولید کیفای گرون تر در خط تولید لاکچری و کاهش تخفیفای فروش آنلاین خود جبران می کنن؛ اما این راه حل هم نتوانستهه محبوبیت سابق رو جوری که باید و شاید به این برند در پیش مردم برگرداند. اگه دل تون می خواد یک کیف گرون و خوش دست داشته باشین، برندهای ارزون تر و مقرون به صرفه تر با همین کیفیت در بازار کم نیستن.

۸. برند لاکچری Michael Kors؛ در حراج خرید کنین

«مایکل کورس» یکی دیگر از محبوب ترین برندهای لاکچری تولید کیف در سرتاسر دنیاست که با اینکه کم کم از میزان محبوبیتش در سالای گذشته کم کرده شده، هنوزم نامی معتبر واسه پیروان مد و فشنه. به باور ی کارشناسان مد و تجارت برندهای لاکچری همیشه هواداران ثابتی در سرتاسر دنیا دارن؛ اما با بازشدن پای برندهای جدید، با کیفیت عالی و قیمتایی مناسب تر نسبت به برندهای لاکچری مشهور به بازارهای جهانی، حباب قیمتای سرسام آور برندهای لاکچری در حال ترکیدنه که به نظر می رسه برند لوکس «مایکل کورس» یکی از اون هاست. با این حال اگه هنوزم از هواداران سینه چاک این برند هستین، بهتره منتظر حراجای فصلی کیفای «مایکل کورس» باشین که بعضی وقتا تا ۵۰درصد زیر قیمت اصلی هم عرضه می شه.

۹. برند Prada؛ قیمت گران، کیفیت متوسط

یکی دیگر از برندهای لاکچری که به استثنای کفش و کیف دستی، بقیه ی محصولاتش کیفیت مرغوبی ندارن، برند «پرادا» است؛ مثلا دل تون میاد واسه یک «گیره ی کاغذ» برند پرادا از جنس نقره، ۱۷۰ دلار بدین؟ قبول کنین که ارزشش رو نداره؛ حتی اگه طبق ادعای این برند لاکچری در تبلیغاتش، این گیره از جنس استرلینگ باشه؛ پس قبل اینکه صدها دلار واسه اکسسوریای این برند بدین، درباره کیفیت واقعی اونا تحقیق کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید